Goście
Założyciel i wieloletni redaktor naczelny i wydawca „Zeszytów Komiksowych”. Z wykształcenia fizyk, z zawodu – informatyk. Od wielu lat mieszka w Kanadzie.”
Twórca wielu scenariuszy komiksowych, współtwórca zina/ magazynu Ziniol, prowadzący audycję Halo komiks w Radiu Lublin. Animator w lubelskim Punkcie Kultury oraz redaktor naczelny bronowickiej Dzielnicówki. Tłumacz i redaktor komiksów Marvela. Wydał autorskie komiksy: GadKaszmatka (2012), Robaczki (2015), Miasto narysowane (2018). Współscenarzysta komiksu Paneuropa. Solidarni z Ukrainą oraz Paneuropa: Licho nie śpi. Stale współpracuje z Marcinem Rusteckim, Grzegorzem Pawlakiem i Rafałem Trejnisem. Zdobywca Złotego Kurczaka za całokształt działalności komiksowej. Za zasługi w obszarze lubelskiej kultury oraz dokonania w upowszechnianiu polskiego komiksu otrzymał medal Prezydenta Miasta Lublin. Obecnie pracuje nad pięciotomową historią zatytułowaną Pętla (ukazały się dwa) oraz 500-stronicowym dokumentem dotyczącym lubelskiego undergroundu komiksowego zatytułowanym Ryza.
Daniel Gizicki – rocznik 1982, scenarzysta komiksowy oraz game/narrative designer, współprowadzący niezależne wydawnictwo Celuloza. Autor takich komiksów jak m.in. seria „Postapo” (rys. K. Małecki, Ł. Rydzewski i inni), dylogia „Gilles McCabe” (rys. B. Okrasa) pracował przy grach: „My Brother Rabbit”, „Irony Curtain: From Matryoshka with Love” czy „Crazy Dino Park”.
Prowadzi stronę na Facebooku „Współczesny polski komiks”.
Urodzony w grudniu 1981 roku.
Już od najmłodszych lat zaznajomiony z komiksem, to na nich uczył się czytać.
Rysował od kiedy pamięta, jednak rysować komiksy zaczął w wieku 11 lat. Te lądowały w szufladzie aż do roku 2004 kiedy to nawiązał współpracę z magazynem komiksowym „Ziniol” i tam publikował pierwsze prace do scenariusza Dominika Szcześniaka. Potem wszystko potoczyło się szybciej i wziął udział w 18 projektach komiksowych jak: „Nędzole” dla wydawnictwa Kameleon, „Miasto z widokiem” do scenariusza Elżbiety Żukowskiej, 3 Tom serii „POSTAPO” Do scenariusza Daniela Gizickiego, dla wydawnictwa Celuloza. Obecnie skończył pracę nad rozdziałem do już 4 tomu serii „POSTAPO”. Ilustruje również książkę z bajkami dla starszego czytelnika.
Rocznik 1986, rysownik komiksowy, ilustrator, grafik. Z wykształcenia architekt. Publikował w wielu magazynach i antologiach. Odpowiadał za rysunki w takich komiksach jak m.in.
– „Benedykt Dampc i Skarb Piratów” – scenariusz Jerzy Szyłak
– „Rodzinna tradycja” – scenariusz Daniel Gizicki
– „Centrum wszechświata” – scenariusz Daniel Gizicki
– „Seans” – scenariusz Piotr Szulc
– „Wydział 7” zeszyty „Operacja Totenkopf”, „Dobranocka” – scenariusz Tomasz Kontny
– „Pętla” – scenariusz Dominik Szcześniak
Jest autorem cyklu artbooków „Noirtober”.
Współprowadzi niezależne wydawnictwo Celuloza.
Xuh (czyt. „ksu”) jest rysowniczką mieszkającą w Krakowie. Komiksy rysuje sporadycznie od 2016 roku, w 2020 roku wydała swój największy solo album „Coal”, który został wyprzedany w dwa miesiące. Xuh regularnie wystawia się ze swoim merchem na różnych targach i festiwalach, jest połową redakcji zina ciut i kolektywu Papatu – obie te inicjatywy opierają się na niezależnym selfpublishingu. Poza tym publikowała w antologiach takich jak kuš!, klub zin, Mydło i oczywiście ciut oraz Papatu Para Para Comic Shorts.
Absolwentka poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego, krakowska animatorka, reżyserka i ilustratorka, autorka komiksów (m. in. “Papatu Para Para Comic Shorts”, “Jak dostałam się do Ciuta”), regularna uczestniczka festiwali komiksowych, tiktokerka, najbardziej znana z bycia dziewczyną xuh i tworzenia epickich gwaszowych portretów Hatsune Miku.
Anglistka i iberoznawczyni. Lubi dobrą książkę i nie pogardzi planszówką. Interesuje się fantastyką, zwłaszcza tematem wiedźm. W wolnych chwilach słucha K-popu i robi na drutach.
Marta Kostecka – edukatorka, polonistka, bibliotekarka. Populatoryzatorka polskiego komiksu. Prowadzi newsletter „Komiks PL. Subiektywny przegląd polskiego komiksowa” oraz spotkania autorskie na Kanale Książkowym i nie tylko. Na Instagramie i TikToku działa jako Martwa Kosteczka. Pisuje na portal betoniarka.net. Członkini redakcji „Zeszytów Komiksowych”.
Na zaproszenie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce współtworzył razem z czołowymi rysownikami album „Paneuropa vs. Zmory Przeszłości” oraz „Paneuropa. Solidarni z Ukrainą”.
Współpracował z wieloma scenarzystami polskiej sceny komiksowej: Denisem Wojdą, Dominikiem Szcześniakiem, Jerzym Szyłakiem i Tomaszem Kontnym przy licznych publikacjach.Uczestnik wystaw:
2004 – „Komiks w awangardzie” BWA Wrocław: Galeria Sztuki Współczesnej Awangarda
2016 – „Magma. La Bande Dessinée Polonaise contemporaine”, Lieu d’Europe, Strasburg, Francja
2017 – „Memoria e narrazione. Il fumetto storico polacco”, Napoli Comicon, Neapol, Włochy
2017 – „Pamięć i opowiadanie. Polski komiks historyczny”, BWA Jelenia Góra, Polska
2022 – „La bande dessinée polonaise au Festival d’Angoulême”,
Angoulême, Francja
Weronika Dobrowolska – (podpisuje się jako Werka Dobro), ilustratorka i autorka komiksów. W swoich pracach inspiruje się ideą koegzystencji człowieka z naturą, architekturą modernistyczną, obecnymi problemami społecznymi, ale też zwykłą codziennością. Działa na scenie polskiego komiksu niezależnego wydając serie “Przygody Bułki”, “Oh Baby” i “Król Karaczan” oraz jako współautorka zinowych antologii (min. Queer Erotica, Babski Zine, Monstwór, Bomba, Własnym Głosem). Ukończyła malarstwo na Uniwersytecie Zielonogórskim, z zawodu jest UX designerem.
Sylwia Kaźmierczak Niezależna badaczka i popularyzatorka komiksu kobiecego, przez wiele lat związana ze stroną Comix Grrrlz. Entuzjastka gier wideo i queeru w popkulturze. W wolnych chwilach prowadzi fanpage Yuri Daily i marzy o powrocie do Zony.
Zawodowo związana z organizacją eventów filmowych, z zamiłowania – fantastka i fanka komiksów. Przed długi czas związana z Poznańskim Klubem Fantastyki „Druga Era” jako organizator Pyrkonu, swoją komiksową pasję rozwija głownie przez prowadzenie prelekcji oraz publikacje w Zeszytach Komiksowych. Na FB i Instagramie funkcjonuje jako Dziewczyna z Kaddrem.
Katarzyna „Falauke” Czarna
Autorka komiksów, ilustratorka, twórczyni lalek. W latach 2011-2017 publikowała w Internecie paski komiksowe spod szyldu „Rainbowner”, a w druku pojawiły się m.in.: „Nie lubię siebie, gdy jestem pijana” (2017), ziny z serii „Przewodniki po śmierci” (2019, 2020), „Bardzo ważne” (2022), „Kawusia i papieroski” (2024) a także krótkie formy publikowane w antologiach (m.in. „Własnym głosem”, „Warchlaki”). Była stypendystką programu rezydencji komiksowych dwóch Miast Literatury UNESCO: Krakowa i Angoulême. W 2023 roku nakładem wydawnictwa Kultura Gniewu ukazał się jej pełnometrażowy debiut pt. „Czy wszystko smakuje?”, opowiadający o doświadczeniu pracy w polskiej gastronomii. Rocznik 1990, urodzona w Bytomiu. Obecnie mieszka w Krakowie.
Krzysztof Pielaszek – Rekruter, urodzony organizator i fan komiksu z każdej szerokości geograficznej. Mangi czyta od premiery „Czarodziejki z Księżyca” w Polsce, a pierwszy konwent zorganizował jakieś ~12 lat później. Miał też okazję współpracować z blogiem DCManiak oraz portalem IGN Polska. Pomiędzy tymi wszystkim zajęciami znajduje jeszcze czas na pracę w korpo.
Luko Czakowski (ur. 1986)–rysownik, autor komiksowy. Okazjonalnie pisze i reżyseruje spektakle (jeden z nich zdobył nagrodę specjalną na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Amatorskich). Ukończył filozofię oraz ilustrację i komiks. Pochodzi z Krakowa, gdzie odbywały się indywidualne wystawy jego prac. Współpracuje z kilkoma magazynami kulturalnymi, publikując w nich swoje rysunki. Autor komiksów: Kwiaty Samobójców, Leśny dziad, Pokusa oraz albumu Głowa, który w 2021 roku został nominowany do Nagrody Orient Men.
Luiza Malinowska – Architekt krajobrazu, zawodowo zajmująca się malarstwem na jedwabiu, tworząc markę MinkuLUL. Bladym świtem rysuje webtoon „Dziewiąte Echo”. Mieszka w Krakowie, którego klimat (wraz z przekupkami, gołębiami i wybrakowanym brukiem) przenosi do świata fantasy. Miłośniczka światła, słońca i wykreślania perspektywy wąskich uliczek miejskich.
Damian „Nox” Lesicki – współtwórca fanpage’a Ryjówka – Blog Wszechkulturowy i redaktor prowadzący dział komiksów w portalu Ostatnia Tawerna. Absolwent kulturoznawstwa oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej, marketingowiec, grafik i redaktor, fan komiksów, filmów i wszelkiej maści animacji (ze szczególnym uwzględnieniem Ghibli i Disneya). Niskobudżetowy cosplayer, niedzielny gracz i miłośnik dziobaków.
Z wykształcenia artysta-grafik, ilustrator oraz scenarzysta i rysownik komiksów. Autor i wydawca popularnego cyklu „Bler”. Współpracował z wydawnictwem Capstone, NarodowymCentrum Kultury Filmowej, Komisją Europejską oraz telewizją. Jest też twórcą ilustracji do gry „Gutenberg” oraz „Raven Manor”.
Piotr Markiewicz – bełchatowianin znany również jako Minyaelin lub po prostu Min. Redaktor Ostatniej Tawerny i współprowadzący blog wszechkulturowy Ryjówka. Wielki fan Marvela, World of Warcraft, Yattamana, Dungeons & Dragons i Czterech pancernych, choć to tylko kilka z jego zainteresowań. W ubiegłych latach na PFSK opowiadał o Draculi, Joe Coffinie oraz Świecie Mroku.
Z zawodu analityk, po godzinach rysownik potworów. Fan komiksów i filmów jakości wszelakiej. Specjalista do spraw kaiju i robotów. Kolekcjoner figurek cierpiący na gromadnicę. Redaktor portalu Ostatnia Tawerna i współzałożyciel fanpage’a Ryjówka – Blog Wszechkulturowy.
Doktor nauk humanistycznych, historyk amerykanista i latynoamerykanista, związany z Uniwersytetem im. Jana Długosza w Częstochowie. Badacz dziejów współczesnych, a także ich relacji ze sztuką komiksową oraz innymi wytworami popkultury. Publicysta portalu Ostatnia Tawerna, pasjonat języków obcych, a także w wolnych chwilach globtroter. Jego idolami są Doktor Fate, Nightwing, Ant-Man, a także Wujek Sknerus.
Z wykształcenia iberoznawczyni, z zamiłowania… iberoznawczyni. Z zagłębiowską pasją przekopuje hałdy tworów kultury wszelkiego rodzaju, poszukując odniesień do świata hiszpańskojęzycznego, niestandardowych wymiarów piękna i granic absurdu. Amatorsko zajmuje się grafiką warsztatową, lecz profesjonalnie mizia kotki.
Urodzony gdzieś w latach 80. Twórca webkomiksu The Movie, scenarzysta nagrodzonego albumu Scientia Occulta i rysownik nienagrodzonego Sklepiku z Robotami. W wolnych chwilach tworzy Beletrystykę – autobiograficzny komiks o twórcy autobiograficznego komiksu. Jego komiksy Rycerz Janek (zilustrowany przez Igora Wolskiego) oraz Ostatni pisarz (do scenariusza Jana Mazura) były nominowane do tytułu Najlepszego Polskiego Albumu na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. Nie wygrały.
Ur.24 stycznia 1971 w Warszawie. Autor komiksów, rysunków i karykatur. Absolwent Wydziału Grafiki Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. (W 1997 Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Juliana Pałki.) Od 1991 roku współpracuje z miesięcznikiem Nowa Fantastyka rysując ilustracje i komiksy .Na łamach tego pisma w 1994 pojawił się Ratman –jego główna postać komiksowa. Od 1991 roku publikował rysunki w wielu tytułach prasowych, między innymi w takich tytułach jak: Rzeczpospolita, Polityka ,Życie, Najwyższy Czas, Kocie Sprawy. W 2005 roku zdobył pierwszą nagrodę z krótką formę komiksową na Festiwalu komiksowym w Łodzi. Wspólnie z Grzegorzem Januszem jako scenarzystą zdobył wiele nagród i wyróżnień na konkursach o komiks. Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Karykatury do którego należy od 1996 roku.
Autorka komiksów (również mangowych, fanowskich i internetowych), ilustracji i opowiadań, felietonistka i recenzentka. Współpracowała z wydawnictwami Kotori, Yumegari, TCD i Fantazmaty, jej twórczość pojawiała się też w „Kawaii”, „Otaku”, „Kyaa”, „Popcornerze” i „Zeszytach Komiksowych”. Z LittleLadyPunk stworzyła superbohaterskie „Vice-versum”, a z Warszawską Szkołą Języka Japońskiego i Studiem JG przygotowała mangę „Pola podbija podstawówkę”, która doczekała się również tłumaczenia na japoński. Od września zeszłego roku pisze „Odtrutkę na szczury”, multikulturowe fantasy na niesławnym Wattpadzie.
Partner w zbrodni przeciwko ludzkości Vanitachi. Rysowniczka i scenarzystka doujinow (,,Akatsukiss”, ,, Axis Mundi Convalia”, etc.) oraz komiksów autorskich (,, ¡viva la fifa!”, ,,Merimerkki”, ,,Vice-versum”, „Angsty”). Lubi filmy o kanibalach. Na co dzień udaje, że pisze doktorat.
Autor i badacz komiksów z Bydgoszczy. Nagrodzony dwoma Złotymi Kurczakami za serię „Black Hound” oraz „Hush Shiver & The Black Hounds”. Współtwórca „Rzeźzina”, regularnie publikuje w antologiach i magazynach komiksowych. Aktualnie pracuje nad nową autorską serią „Pandora”.
Doktor nauk o sztuce, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr. Autor fanpejdża i bloga Pan Optykon. Badawczo interesuje się kinem japońskim, światowym kinem gatunków, komiksem amerykańskim i społeczną refleksją nad kinem popularnym.
Socjolog, historyk komiksu. Od połowy lat 90. ubiegłego wieku interesuje się dziejami polskich historii obrazkowych. Autor wielu publikacji (wydane ostatnio: Od Łapigrosza do Funky Kovala. Historia komiksu polskiego do roku 1989; W królestwie Tytusa de Zoo), kustosz czterech krajowych i zagranicznych wystaw polskiego komiksu.
Kierownik działu promocji i organizacji imprez w Klubie Delta – filia Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczecinie, Redaktor Naczelny w Wydawnictwie Granda i Redaktor Zeszytów Komiksowych
Prof. dr hab. Jerzy Szyłak (ur. 1960). Autor szeregu prac o komiksie oraz przemianach zachodzących w kulturze współczesnej. Do jego najbardziej znanych publikacji należą Komiks: świat przerysowany (1998) Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku (1999) oraz Zgwałcone oczy. Komiksowe obrazy przemocy seksualnej (2001), Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej (2002). Był czas, kiedy sam próbował sił jako rysownik komiksowy, ale obecnie ogranicza się jedynie do pisania scenariuszy dla innych twórców. Teksty o komiksie pisze nadal, chociaż ostatnio skupił swoje zainteresowania na książkach obrazkowych dla dzieci.
Zajmuje się projektowaniem, ilustracją i tworzeniem komiksów. Autor znany ze „Slååterhausa”, „Adventów”, „Rzeźzina” oraz wielu grafik stworzonych na potrzeby projektów muzycznych i artystycznych. Oscyluje wokół tematyki horroru, pulpy i szeroko rozumianych dziwnych rzeczy. Tworzy muzykę.
Pomorski komiksiarz, ilustrator, malarz, bardzo zmęczony student ASP. Autor ilustracji do zinów Mutagen Krackle 1 i 2, komiksów do antologii Cymelia i kilku fanzinów o tematyce gier komputerowych. Twórca webkomiksu Nuclear Summer 1997 (do przeczytania na stronie: https://www.ns97.cfw.me). Wielki fan starych horrorów oraz ilustracji fantasy z lat 70. Można go spotkać na twitterze: www.twitter.com/slaviiikart
Scenarzysta, ex-wydawca, redaktor. Współautor serii Giacomo Supernova (rysunki: Robert Jach) i Rogdena (rysunki: Joanna Sępek) oraz komiksów Mówili na niego Karol (rysunki: Ewa Ciałowicz) i S11 (rysunki: Błażej Kurowski). Współzałożyciel (razem z Barbarą Okrasą) zina Warchlaki i pomysłodawca Warchlaków na dyskotece. Brał udział w antologiach: Rewolucje: Apokryfy, Krztoniowersum, Sliced Quarterly: Special #4 i Ostatnie drzewo. Publikował także w zinach: Brudno, Biceps, Monstwór, Ziniol i Mutagen Krackle.
Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej, porzuciła jednak architektoniczną ścieżkę po pięciu latach praktykowania w różnych biurach. Redaktorka naczelna zina „Warchlaki” oraz „Monstwór”. Jest autorką serii przygodowej dla dzieci „Oto Tosia”, ukazującej sie nakładem wydawnictwa EGMONT. Wiecznie siedzi w rozgrzebanych projektach i nieustannie myli dni tygodnia, praca sprawia jej jednak niewyobrażalną frajdę. W wolnych chwilach lubi czytać smutne książki i głaskać kotki.
Ur. 1975. Jest historykiem komiksu, pracuje jako kierownik Wydziału historii literatury w Muzeum Morawskim w Brnie. Jest redaktorem magazynu komiksowego „AARGH!”
Bydgoski rysownik komiksów („Never Ending Summer”, „D-emonology”, „Roadkill”, „URNA”, „IDK”, „IstillDK”, „2DK”, „2DK and Beyond”, „Laboratorium Dr Shannon” w zinie „AKT”) i niewol… pracownik w rzeźni Rzeźzina.
Autor ilustracji do zin“Admirał Eaglehawk”, “Kto zaparzy earl greya”, “The Thing vs The Fly vs The Blob”, “The Thing vs Ghost vs The Omen” oraz autorskiego “Kamikaze Kat”. Pomysłodawca projektu komiksowego “Advent”. Pochodzi z Bydgoszczy. Swoje prace tworzy przede wszystkim za pomocą tradycyjnych metod – ołówka i tuszu. Lubi eksperymentować i się rozwijać. Całym sercem kocha komiksy i nie potrafi bez nich żyć.
Twórca komiksowy z Gdańska. Zadebiutował albumem komiksowym „Miłość” w wydawnictwie Smallpress.pl w 2012 roku. Współtworzył takie komiksy, jak” „Benia Dampc i pewien ambitny prokurator” (scen. Jerzy Szyłak), „Kapitan Wrona” (scen. Elżbieta Żukowska), „Niesamowite opowieści Josepha Conrada” (scen. Maciej Jasiński), „Rotmistrz Polonia” (scen. Łukasz Kowalczuk). Zilustrował też kilka odcinków Drabblecast, oraz NoSleep Podcast – jednego z najbardziej popularnych podcastów grozy na świecie. Obecnie żyje na emigracji w Krakowie…
Scenarzysta komiksów. Nagradzany w konkursach, w tym wielokrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi, autor serii „Wydział 7”. Współpracuje ze sceną niezależną i dużymi wydawnictwami. Prowadzi warsztaty i zajęcia z kreatywnego pisania na uniwersytetach w Krakowie i Katowicach.